CAS

17.12.2018 927

CAS

CAS; C-Creativity (Yaratıcılık), A-Action (Eylem) ve S-Service (Toplum Hizmeti) kelimelerinin ilk harflerinden oluşan bir kısaltmadır ve IB öğrencilerinin diploma alabilmeleri için tamamlamaları gereken 150 saatlik ders dışı etkinlikler bütününü temsil eder. Her IB öğrencisi 2 sene içinde (10. ve 11. sınıflarda) çeşitli etkinliklere katılıp bunlarla ilgili hazırladıkları belgeleri ölçütlere uygun şekilde CAS Ofis´e onaylatmak zorundadır. Öğrencilere 9. sınıfta CAS ile ilgili bilgilendirme toplantıları yapılır. Bundan sonraki dönemlerde çalışmalarının raporlarını dosyalar ve günlükler halinde daha önceden belirtilen tarihlerde CAS Ofis´e teslim edip gerekli kontrollerin yapılmasını sağlamaları gerekmektedir. Bu çalışmaları tamamlamayan öğrenciler Uluslararası Bakalorya Diploması alamayacaklardır.

CAS aktiviteleri aşağıdaki dört kriteri karşılamalıdır:  

1) Gerçekçi, amacı olan, belirgin bir sonuca odaklı olmalıdır.

2) Kişisel zorluk gerektiren görevler öğrenciyi geliştirmeli ve ulaşılabilir olmalıdır.

3) Dikkatli irdeleme gerektirmeli; planlama ve gelişim süreci iyi raporlanmalıdır.  

4) Sonuçları açısından ve kişisel öğrenme üzerine fikir belirtilebilir.

Creativity (Yaratıcılık)  Öğrencinin yaratıcılığını kullanabileceği her türlü sanatsal vb. aktiviteyi kapsar. Örnekler: Okul Müzik Grubu, tiyatro kulübü, dans grubu, resim, müzik aleti çalmak, pantomim, bir performans için koreografi yapmak, okul gazetesi, takı tasarımı, örgü, film çekmek, heykel, web tasarım vs.

Action (Eylem) Öğrencinin katıldığı bedensel faaliyetler bütünüdür.

Örnekler: Trekking gezisi, okul spor takımı, dans grubu, scuba-diving, bisiklet yarışı, buz pateni, buz-hokeyi, bale, step, izcilik vs.

Service (Toplum Hizmeti) Maddi karşılığı olmayan gönüllü faaliyetler bütünüdür.

Örnekler: Köy projesi, çevre temizliği, Hijyen projesi, Dance 4 Life, MUN, Münazara kulübü, Atatürkçü Düşünce Topluluğu(ADT), Silahsızlanma Projesi, sigara ve uyuşturucunun zararları hakkında bilinçlendirme projesi, görme engelliler için kitap okuma projesi, CAS Koordinatörünün onayladığı ulusal ve uluslararası projeler vs.

Integrated Projects

 Yaratıcılık, Eylem ve Toplum Hizmeti´nin aynı aktivitede beraber veya en az ikisinin birlikte yer alması demektir. Yukarıdakilerden bir ya da bir kaçı aynı aktivite içinde bulunabilir. Öğrencinin en az bir tane kendi başlattığı "integrated proje"de yer alması gerekir. Öğrenci bunlardan en az iki bölümü birleştirerek kendi başlattığı en az bir tane "integrated" proje´de yer almalıdır.

 Tüm öğrenciler kendi başlattıkları CAS Aktiviteleri içinde yer almalıdırlar. Diğer CAS Aktiviteleri okul tarafından başlatılabilir. Aktiviteler uzunluk ve öğrencinin sorumluluğu açısından farklılık gösterebilir ama her biri anlamlı olmalıdır.

Kimler Supervisor olabilir?

21 yaşından büyük, konusunda uzman, öğrenci ile akrabalık ilişkisi olmayan kişiler supervisor olabilirler. Yapılan her değişik aktivitenin değişik supervisorı olur. Aday öğrenci okulda koroda çalışma yapıyor ise müzik öğretmeni, takımda oynuyorsa beden eğitimi öğretmeni supervisor olacaktır.

CAS faaliyetleri nasıl değerlendirilir?

Bir aktivite ile ilgili aşağıdaki soruları sormak uygundur:

• Ne yapmayı planladım?

• Ne yaptım?

• Benim için, beraber çalıştığım takımım için ve diğerleri için ne tür sonuçlar elde edildi?

Bu sorular dışında gerektiği takdirde kendisi ve diğerleri için aktivitenin her aşamasında (önce, süresince ve sonra) aşağıdakileri öğrenci düşünmelidir:

• Nasıl hissettiler?

• Hangi konuda farkındalık kazandılar?

• Aktivite hakkında ne düşündüler?

• Aktivite onlar için ne ifade etti?

• Aktivitenin ne tür bir değeri var?

• Aktiviteden ne öğrendiler ve bu öğrenme süreci nasıl (Örneğin, bakış açısında değişiklik) daha geniş şekilde uygulanabilir?

Öğrenci bu soruların cevabını günlüğünde (Journal) yanıtlamalı ve her aktivite için bir seferlik dolduracağı CAS Activity Reflection Form´da yansıtabilmelidir.

CAS sözleşmesi öğrencinin CAS´le ilgili yapması gerekenleri bildiğini, hangi belgeleri hangi tarihlerde teslim etmesi gerektiğini bildiren öğrencinin imzalayarak CAS Ofis´e teslim ettiği sözleşmedir.

 CAS Program Planı öğrencinin IB programı başlangıcında IB Ofis´e teslim ettiği program planıdır. CAS Koordinatörü bu çalışmaları onayladıktan sonra öğrenci çalışmalarına başlar.